SIMULATION STUDY ON PERFOMANCE AND EMISSION OF A DIESEL ENGINE FUELED WITH DIESEL-ETHANOL-BIODIESEL BLENDS
Abstract
This paper presents results of simulating the engine performance and emissions of a Hyundai D4BB 4-cylinder diesel engine when using diesel-ethanol-biodiesel blends. Engine is modeled by using AVL boost and validate by experiment on engine test bed in case of diesel fueling. The blends included DE5 (95% diesel-5% ethanol), DE10 (90% diesel-10% ethanol), DE5B5 (90% diesel-5% ethanol-5% biodiesel), DE10B5 (85% diesel-10 % ethanol-5% biodiesel). The Momen, cylinder pressure, specific fuel consumption and emissions were compared when the engine operated with diesel and fuel blends.
References
Quyết định số 177/2007/ QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ về việc phê duyệt Đề án phát triển nhiên liệu sinh học đến năm 2015, tầm nhìn đến năm 2025.
Quyết định số 53/2012/QĐ-TTg của Thủ tướng Chính phủ về việc ban hành lộ trình áp dụng tỷ lệ phối trộn nhiên liệu sinh học với nhiên liệu truyền thống.
AVL Boost Theory, version 2011.
Phạm Minh Tuấn, “Lý thuyết động cơ đốt trong”, NXB Khoa học và Kỹ thuật, 2008.
Chmela, F., Orthaber. G, “Rate of heat release prediction for direct injection diesel engines based on purely mixing controlled combustion”. SAE Paper 1999-01-0186, 1999.
P.A. Lakshminarayanan, Yogesh V.Aghav, “Modelling Diesel Combustion”, Springer, 2010.
Woschni, G., “A Universally Applicable Equation for the Instantaneous Heat Transfer Coefficient in Internal Combustion Engines”, SAE 670931, 1967.
Pattas K., Häfner G., “Stickoxidbildung bei der ottomotorischen Verbrennung”. MTZ Nr. 12 1973, pp. 397-404
Schubiger R.A., Boulouchos K., Eberle M.K., “Rußbildung und Oxidation bei der dieselmotorischen Verbrennung”, MTZ 5/2002, 2002, pp. 342-353.
Ðinh Thị Ngọ, Nguyễn Khánh Diệu Hồng, “Nhiên liệu sạch và các quá trình xử lý trong hóa dầu”, NXB Khoa học và kỹ thuật, 2008.
Vu Nguyen Hoang, Ha Thi Thu Vu, et al. “Esterification of Waste Fatty Acid from Palm Oil Refining Process into Biodiesel by Heterogeneous Catalysis: Fuel Properties of B10, B20 Blends”. International Journal of Renewable Energy and Environmental Engineering, ISSN 2348-0157, Vol. 01, No. 01, 2013.